Borsta och kratsa hovar

Tänkte berätta lite om hur jag gör när jag borstar Pegasus, alltså ordningen på allt.

1. Jag börjar med att borsta alla hand ben med en grövre rotborste för att kunna ta bort all lera. Jag är noga med att borsta bort all smuts i karlederna för eventuell mugg.

2. Sedan borstar jag med en mjuka rotborste över hela hästen, jag börjar från halsen och bakåt. Jag tittar extra noggrant så att han inte har smuts där sadelgjorden ska sitta. Jag har även en ryktsten som jag använder om han har riktiga lerfläckar eller liknande.

3. Nu tar jag en mjuk mindre borste och borstar hans ansikte, bakom öronen, under hakan, ja överallt.

4. Över till man, pannlugg och svans som jag borstar med en en manborste, rätt rimmligt va ;) Så ja, jag borstar igenom allt, svansen borstar jag dock inte alltid igenom utan bara de värsta tovvorna, jag brukar även ta lite glansspray i svansen. Men inte i manen, om jag ska knoppa så är det nästan omöjligt att göra det när man har glansspray i.

5. Nu kratsar jag hans hovar, både efter och före ridning.

6. Sedan ryktar jag hela Pegasus för att han ska bli blank och fin i pälsen, och även för att blodcirkulationen sätts igång.

En sånhär ryktväska har jag fast en blå :)


Kommentarer
Malin

sv: TACK ! :D Din är super fin!



Jag gör ungefär samma sak när jag borstar och så :D



btw, jag som hade belindastraaning.blogg.se :PPPPPPPP<3



Blogg: http://bonnieochmalin.blogg.se/
2011-05-10 @ 20:21:26




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback