en dag i stallet

Jag tänkte berätta hur en dag i stallet ser ut, rutiner eller vad man ska kalla det :) Men det ändras vid varje årstid, t.ex på sommaren då jag duschar av honom efter ridpassen.

När jag kommer till stallet så går jag in i sadelkammaren och byter om till stallkläder, jag har oftast ALLTID toffs i stallet så det fixar jag i samband när jag byter om. Sedan så går jag ut till stallet och hämtar en skottkärra och en grep och stter igång och mockar, och lägger in en torvbal om det behövs, jag tömmer skottkärran och ställer allt på sin plats. Sedan så hämtar jag Pegasus två vattenhinkar och diskar ur dem och fyller på dem med vatten. Därefter lägger jag in Pegasus middag i boxen, då gör jag även morgon och kvällsmaten. Efter det så sopar jag iordning i stallet innan hästen kommer in.

Nu går jag och hämtar Pegasus. Han kommer alltid till grinden när han ser att jag kommer. Jag leder in Pegasus och binder antingen upp honom i uppbindningsplatsen, spolspilltan eller i boxen. Sedan hämtar jag borstarna och börjar borsta på honom. När jag har borstat klart så sadlar jag, sätter på skydd och ländtäcke om det behövs, jag sätter även på mig säkerhetsväst och hjälm, sedan tränsar jag och går ut och rider. När jag kommer tillbaka så binder jag upp honom, tar av alla saker, borstar, ger han godis, sätter på täcket och sätter in honom i boxen, i boxen finns middagen som han smaskar i sig, 2 kg hö och 1 dl havre.

Såhär brukar det se ut en vanlig dag i stallet, men självklart finns det undantag då det ser annorlunda ut men oftast blir det såhär. Nu på våren så får jag ju börja spola och sådant varje dag med.

Kommentarer
Patricia

Rätt chill :D



Blogg: http://minponnyochjag.webblogg.se/
2011-02-07 @ 19:44:34
Patricia

Rätt chill :D



Blogg: http://minponnyochjag.webblogg.se/
2011-02-07 @ 19:44:51
Patricia

Sv: Ahh mihi ;P



Blogg: http://minponnyochjag.webblogg.se/
2011-02-07 @ 20:01:20




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback