Lite tankar...

Har ni tänkt så mycket hästen ställer upp för en?
Har ni tänkt på att hästen alltid gör det den kan?


Jag ser så otroligt mycket barn, även vuxna som behandlar hästen som skit. Exempelvis på tävlingar, om hästen stannar vad händer då? Ja då rycker dem hästen i munnen, piskar och skänklar. Jag menar självklart inte alla, men nu pratar jag om dem som gör det. Hästen gör så gott den kan, om den stannar betyder det att den inte vill, inte kan pga ryttaren, har ont osv osv. Då ska man inte tvinga hästen att hoppa.

Min förra c-ponny gillade inte att hoppa, det han gillade var dressyr. Det var därför jag sålde honom för att han skulle få göra det han ville och inte det jag ville, man märkte tydligt att han hade tröttnat på att hoppa hinder. Men det var exakt det jag ville göra, jag ville tävla i hoppning för det är det jag tycker är roligast. Men jag tvingade mig ut på en dressyrtävling för Milles skull, han älskade det och vi fick bra resultat. Jag och Mille som min ponny hette hade lite mindre än 2 år tillsammans, och det var för att vi inte ville göra samma saker. Nu är han hos en familj som tävlar dressyr på honom, och han älskar det! Det är jätteskönt att se.

Det jag menar är att man KAN INTE tvinga sin ponny/häst att göra det DU vill! Det är inget roligt liv för hästen. Sist jag var på en tävling såg jag en ponny som stannade, gång på gång på gång. Okej, dem kan testa i perioder och ibland händer det att det blir ett stopp eller två, och då betyder det ju inte att den inte gillar att hoppa. Men det tycker jag att man känner det själv om det bara är att den testar eller inte kan hoppa eller när den verkligen inte vill.

Och nu till det här att hästen ställer upp myckert. Det gör den verkligen, den svänger och höger när du vill, den svänger åt höger när du vill. Den stannar när du vill, du ställer upp den i gången och ber den stå stilla för att du ska borsta på den osv. Jag tycker att ALLA ska bli mycket bättre på att uppskatta det hästen faktiskt gör för en, ge dem MER beröm, godis och kärlek. Visa hur mycket du tycker om den, och hur tacksam du faktiskt är för allt den gör för dig. När hästen gör fel och du blir arg, förstår den inte alls.
Den gör det du ber den om, den gör så gott den kan! Bli arg på dig själv istället för att bli arg på hästen. Tänk om du skulle ha en som satt på din rygg, ber dig stanna genom en otydligt hjälp som du knappt känner av, också slutar det med att någon rycker dig i munnen och ryter åt dig. Det är inte roligt alls. Men missförstå mig inte nu, hästen kan faktiskt vara dum ibland också, den kan testa och j****s med dig, och då betyder det inte att man inte får säga till den, för det måste man göra för att den ska veta när den har gjort fel. Jag har gjort misstag flera gånger genom att bli sur på Pegasus för att han inte gjorde rätt när det var jag som gjorde fel, men jag tänker iaf på det.

Något jag också tycker är viktigt är att se till att hästen mår riktigt bra, så fort man känner att något är fel, alltså att den har ont eller så. Ta reda på det OMGÅENDE! Inget blir roligt om hästen har ont! Det är jag väldigt noga med med Pegasus, så fort det inte känns bra så tar jag genast kontkat med en rutinerad vuxen eller vet.

Tänk helt enkelt på hur du behandlar din häst, sätt dig in i din hästs sitation och försök att känna hur den känner.




Kommentarer
tova

Håller med dig! :0



2011-04-24 @ 20:29:05




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback