transport

Jag tänkte berätta om hur Pegasus är att lasta och vad han har för utrustning under transportering.

Pegasus går alltid på transporten, i början testade han mig lite genom att stanna på lemmen, backa osv. Men nu kan jag släppa honom utanför transporten också går han in själv. En gång på en tävling så höll jag på att sadla av Pegasus utanför transporten, helt plötsligt travar han på transporten och stannar där inne ^^ han måste gilla att åka transport. Vi gör oftast så att mamma leder på honom också stänger jag, och som jag sa ibland lastar jag honom själv.

Varje gång vi kör honom i transporten har vi alltid en hink med havre med oss, hönät med hö i. Om det skulle vara så att han inte går in så är det bara att visa hinken så går han på. Det är väldigt skönt att ha en lättlastad häst. Allt blir så mycket roligare, och man behöver inte oroa sig för att den inte ska gå på. Han står stilla i transporten, men när vi stannar och står stilla ett tag kan han börja röra på sig lite, och det är för att han är uttråkad. Min b-ponny var bedrövlig att lasta, han stegrade sig, slängde sig och alla möjliga trix. Det gjorde att vi nästan aldrig kom ut på träningar och tävlingar, och det var inte alls roligt...

I alla fall. Vi har ALLTID transportskydd på Pegasus, skulle aldrig falla mig in i att inte sätta på skydd. Även fast det är en kort bit så kan det hända mycket under den tiden, hästen kan sparka, fastna eller vad som helst. Tycker det är helt idiotiskt att köra sin häst utan transportskydd. Jag har ett transporttäcke som jag brukar ha på hösten/våren, ett randigt Rambo fleecetäcke, fast tjockare en vanligt fleece. Nu på sommaren kör vi honom utan täcke. En sak till som jag också alltid använder mig av är lädergrimma, det är säkrare än en vanlig tyggrimma och snyggare enligt mig. Sist men inte minst, så binder vi fast honom med ett transport grimskaft, ett säkerhetsgrimskaft. Om hästen får panik så kan en lätt ta sig loss. (Och han har alltid flätad svans)

Nu vet ni lite om hur vi lastar och allt som rör just det ämnet :)

Min drömtransport!

Coral Vit Exteriör

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback