Om mig (Emma) och min underbara ponny Hembys Pegasus!

Om mig:

Jag heter Emma och är född 1996 den 23 mars. När jag var ca 6 år började jag rida på ridskola, jag tröttnade på det och vi eller mamma belutade sig för att köpa en ponny till mig 1 år senare. Det blev en b-ponny som heter Gnutten. Han var ett envetet gottlandsruss! Jag lärde mig otroligt mycket på honom! Saknar honom jättemycket och det var svårt att sälja honom... Men efter 4 år var vi ju tvunga då jag dels behövde en större ponny och att jag kände han allt för väl så jag lärde mig inget nytt på honom. Iom att det var väldigt jobbigt att sälja honom så tänkte vi att om vi köper en d-ponny nu så slipper vi sälja den på ett bra tag!

Det gjorde vi, vi hittade Pegasus han var 7 år och vi bara fastnade för honom med en gång! Vi köpte honom men... vi insåg inom snart att han var alldeles för svår och grön för mig. Jag var rätt liten och klarade inte av honom, han kunde knö ner en i diket, stegra sig när man tog in honom från hagen, rädd för bilar och han var stark i hoppningen så jag flög av när vi hoppade. Det gick helt enkelt inte och mamma är inte så hästvan heller.
Vi sålde honom till min tränares dotter.

Vi letade sedan c-ponny. Vi hittade en New forest valack på 14½ år. Han var mest inriktad till dressyr men när han ville hoppa då var han superduktig! Mille heter han och han sålde vi för inte så länge sedan... Ussh vad jobbigt det var! Jag lärde mig massor på honom. Jag var egentligen inte för stor för honom. Men jag ville hoppa och det ville inte han. Jag hade honom i ca 1½ år.  

Sedan letade vi d-ponny, och det var nyligen. Vi hittade en i skåne från ett försäljningsstall. Hon heter Joy och var 7 år. Vi tyckte hon passade mig perfa! Vi hade henne på "prov". Första dagen jag red blev jag avslängd och hästen skenade iväg mot en väg. Jag trodde hon skulle dö! men det gjorde hon inte! Sedan red jag flera gånger tills hon började stegra, bocka mm. Min tränade red henne som har stor riderfarenhet. Hon kände direkt att det var en grön och väldigt oriden ponny. Så det var väl bara att inse att det inte skulle funka. Vi lämnade tillbaka henne.

Den 6 juni 2010 blev Hembys Pegasus min!
Som jag berättade ridigare köpte ju vi en d-ponny som heter Pegasus! Vi åkte och provred han igen. Då hade det gått ca 2 år. Han hade verkligen blivit en helt annan ponny! Och dessutom hade jag blivit mer rutinerad. Jag provred honom och det klickade direkt! Så för 3 månader köpte vi honom!! Jag älskar verkligen honom!
Nu har jag allså Hembys Pegasus! Det är mig och honom ni kommer få följa här på bloggen!

Om Pegasus:
Pegasus är en maxad d-ponny valack på 10 år! Han är nyfiken och vill pilla och leka med allt och alla! Han är en ganska mörkskimmel med svarta ben och bruna prickar i ansiktet.

Med sin förra ryttare har han gått LA (110) med massor av placeringar i LB (100) men har mer kapacitet. Han är en hopp-ponny men är även duktig i dressyren och i fälttävlan som han har tävlat en gång med bra resultat! J
Jag är också inriktad till hoppning jag tycker det är den roligaste grenen! Dressyr är såklart viktigast så det rider jag mest för att jag måste! Men det är ju alltid kul att rida såklart vad som än gäller! Uteritter är också underbart! Speciellt att rejsa på ängar och långa grusvägar.
Han är jättesnäll att rida, men inget man åker på utan han är något man måste rida. Han är inte lat och inte för het. Eller ibland kan han bli för het men det är bara roligt! Jag vet inte vad jag ska berätta mer, vi har ju inte lärt känna varandra så mycket än så jag ska ju inte säga för mycket! 



Förresten! Jag och Pegasus har hoppat tre stycken clearounder!
De två första hoppade vi 70-80, och nollade båda gångerna!
Den tredje hoppade vi 80-90 och nollade! 
Han är bäst! Det var rätt nyligen, kanske 2-3 veckor sedan. 
Våran första lokala tävling är den 23 oktober 2010 på Ale-Jennylund RK!
LD-LC! Längtar! 

På min blogg kommer ni få läsa om. Mig, min underbara ponny och våran utveckling tillsammans! Om en vecka får jag min systemkamera som kommer få vara med mig överallt! De bilderna kommer ni sedan få se. Ni kommer även få tips, hissar/dissar mm!
Read and enjoy it! :D

Kommentarer
fredrika

tävlar du inte dressyr? :)



Blogg: http://fredrikawallstrom.blogg.se/
2010-10-11 @ 23:07:06




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback